• Aanbod

    verschillende methodes

    Ik werk met ACT (Acceptance and commitment therapy), een moderne vorm van gedragstherapie. ACT behoort tot de nieuwe stroming ‘positieve psychologie’ en combineert verschillende bewezen werkzame technieken met elkaar. Andere methodes die ik gebruik zijn EMDR en paardencoaching.

    Centraal staat vaak het thema ‘ont-moeten’. In onze huidige maatschappij moet er veel, al vanaf jonge leeftijd. Hierdoor verliezen we soms uit het oog wie we werkelijk zijn en wat we écht willen. We maken keuzes vanuit plichtsbesef of omdat anderen iets van ons verwachten; we worden geleefd. Bij Praktijk Ont·moeten leer je om minder te moeten, in contact te komen met je eigen behoeftes en verlangens en om deze meer richting te laten geven aan je leven.
    Kortom: om keuzes te maken die goed zijn voor jou.

     

Psychologische behandelingen

Aanbod

Ik werk met een moderne vorm van gedragstherapie: ACT (acceptance and commitment therapy). ACT leert jou onder andere om meer in contact te zijn met het hier en nu en los te komen van negatieve gedachtes en emoties. Andere methodes die ik gebruik zijn EMDR en paardencoaching.

Centraal staat het thema ‘ont-moeten’. In onze huidige maatschappij moet er veel, al vanaf jonge leeftijd. Hierdoor verliezen we soms uit het oog wie we werkelijk zijn en wat we écht willen. We maken keuzes vanuit plichtsbesef of omdat anderen iets van ons verwachten; we worden geleefd. Bij Praktijk Ont·moeten leer je om minder te moeten, in contact te komen met je eigen behoeftes en verlangens en om deze meer richting te laten geven aan je leven.
Kortom: om keuzes te maken die goed zijn voor jou.

ACT

Acceptance and commitment therapy is een moderne vorm van gedragstherapie. ACT behoort tot de nieuwe stroming ‘positieve psychologie’ en combineert verschillende bewezen werkzame technieken met elkaar. ACT helpt je bij het vergroten van je ‘mentale fitheid’ door het volgende: 

– Meer in contact komen met het hier en nu (mindfulness)
Het kunnen accepteren van pijnlijke situaties, gedachtes en gevoelens (acceptatie)
– Loskomen van lastige gedachtes en gevoelens (defusie)
– Het ontdekken van wat jij écht belangrijk vindt en wat jij wilt in je leven (waarden)
– Actie ondernemen op basis van wat jij belangrijk vindt (toegewijde actie)
– Het ontwikkelen van een vriendelijkere en flexibelere relatie met jezelf (jezelf als context)

ACT maakt je flexibeler en zorgt ervoor dat je makkelijker om kunt gaan met alles wat er op je pad komt. Van ‘moeten’ naar ‘mogen’.

“Vandaag ben ik gaan lopen. ‘k Maak me klein bij elk geluid. ‘k Ben veel banger dan ik was toen ik nog stil stond, mag zo wezen, maar ik kom eindelijk, ik kom eindelijk vooruit.”
(Acda en de Munnik – Vandaag ben ik gaan lopen)

Wil je meer informatie lezen over ACT? Kijk dan ook op: http://www.timetoact.nl/.

ACT

Acceptance and commitment therapy is een moderne vorm van gedragstherapie. ACT is een vorm van ‘positieve psychologie’ en combineert verschillende bewezen werkzame technieken met elkaar. ACT helpt je bij het vergroten van je ‘mentale fitheid’. Je leert het volgende:
– Meer in contact komen met het hier en nu (mindfulness)
– Het accepteren van pijnlijke situaties, gedachtes en gevoelens (acceptatie)
– Loskomen van lastige gedachtes en gevoelens (defusie)
– Het ontdekken van wat jij écht belangrijk vindt (waarden)
– Actie ondernemen op basis van wat jij belangrijk vindt (toegewijde actie)
– Een vriendelijkere en flexibelere relatie met jezelf te hebben (jezelf als context)

ACT maakt je flexibeler en zorgt ervoor dat je makkelijker om kunt gaan met alles wat er op je pad komt. Van ‘moeten’ naar ‘mogen’.

“Vandaag ben ik gaan lopen. ‘k Maak me klein bij elk geluid. ‘k Ben veel banger dan ik was toen ik nog stil stond, mag zo wezen, maar ik kom eindelijk, ik kom eindelijk vooruit.”
(Acda en de Munnik – Vandaag ben ik gaan lopen)

Bron: Time to ACT! Wil je meer informatie lezen over ACT? Kijk dan ook op: http://www.timetoact.nl/.

Wat zou jij doen als je zou durven?

EMDR

EMDR staat voor eye Movement desensitization and Reprocessing, en is een effectief bewezen behandelmethode om nare ervaringen te verwerken. EMDR werkt voor kinderen, jongeren en volwassenen die iets heftigs hebben meegemaakt en daardoor psychische problemen hebben gekregen. Wetenschappers denken dat herinneringen aan de nare ervaring(en) in zo’n geval niet goed zijn opgeslagen in het geheugen.

Als dat door EMDR is verbeterd, zullen ook de problemen waarvoor je bij mij komt verminderen of verdwijnen. Het fijne van EMDR is dat je al snel verbetering merkt. EMDR wordt inmiddels ook toegepast bij veel andere problemen. Als je meer wilt weten over EMDR dan kan je ook kijken op de website: www.emdr.nl

Paardencoaching

Paardencoaching is zeer geschikt voor jou als je bereid bent om jezelf op een héél andere manier te ontmoeten. Paarden kunnen heel goed ‘spiegelen’. dat betekent dat een paard reageert op wat jij non-verbaal uitstraalt. Door goed te kijken hoe een paard op jou reageert, leer je veel over wie jij bent en wat je uitstraalt. Een niet te onderschatten les: maar liefst 90% van de informatie die we als mensen uitwisselen is non-verbale informatie.
Eigenlijk kan elke vraag die te maken heeft met hoe jij jezelf ziet of hoe jij je gedraagt, middels paardencoaching worden uitgediept. Ik ga er hierbij vanuit dat onvrede met een situatie altijd twee kanten kent: de situatie zelf en hoe jij daarmee omgaat.

Het is vaak niet gemakkelijk (of gewoonweg onmogelijk) om de situatie te veranderen. We hebben echter wel invloed op hoe we omgaan met een situatie. Tijdens een coachsessie kijken we samen naar de bron van jouw onvrede en kijken we hoe je beter kan omgaan met die aspecten waar je géén directe invloed op hebt. Ik werk hierbij volgens de methode Cognitief Coachen met PaardenTM die is ontwikkeld en verfijnd binnen het Centrum voor Paardencoaching (CVCP).
De coaching kan plaatsvinden met coachingspaarden in mijn omgeving of eventueel met jouw eigen paard. De paardencoaching kan individueel gevolgd worden, samen met een partner of met een heel gezin. Ook bied ik teamcoaching aan voor bedrijven.

Give me the serenity to accept what cannot be changed The courage to change what can be changed and the wisdom to know the difference.

(Reinhol Niebuhr)